قانون مند مطالعه کنیم

قانونمند مطالعه كنیم

مطالعه یعنی خواندن كتاب یا نوشته ما را به بخشی از هدف خود در تأمین نیازمان می رساند.دانش آموزان برای بهبود و افزایش توان یادگیری باید اصولی را قبل از مطالعه، هنگام مطالعه و بعد از مطالعه به دقت رعایت كنند.
● اصول قبل از مطالعه
تعیین دقیق هدف: انگیزه و هدف یكی از مهمترین عوامل یادگیری است كه روند آن را آسان و سریع می كند. بنابراین باید قبل از مطالعه هدف خود را به روشنی مطرح كنید. به طور مثال انتظار دارید چه میزان خبر و اطلاعات از مطلبی را كه می خوانید به دست آورید شما باید در انتخاب هدف مطالعه، به نكته های اصلی و مهم دقت كنید و مطالب كلیدی را برگزینید.
تعیین مدت زمانی مطالعه و مقدار مطالعه كتاب:باید تعیین كنیم می خواهیم چه مدت این كتاب را بخوانیم و سپس تصمیم بگیریم چه مقدار كتاب را در چه مدت زمان بخوانیم و اگر زمان و مقدار مطالعه مشخص شود دقت هنگام خواندن افزایش می یابد. ضمن آن كه تعیین زمان و مقدار مطالعه نگرانی و دلهره و بیم خواننده را می كاهد و آرامش می دهد.
انتخاب محیط مناسب:مكان مناسب برای مطالعه یكی از عواملی است كه می تواند حواس پرتی را به حداقل برساند. سعی كنید هر روز در جای ثابتی مطالعه كنید. مكان ساده باشد. نور كافی و مناسب هم لازم است تا موجب خستگی چشم نشود. هنگام مطالعه محل نشستن باید راحت باشد تا با مشكل مواجه نگردد.
اجتناب از پرخوری: هنگام مطالعه غذای سنگین و زیاد نخورید چرا كه وقتی شكم پر باشد به خواب و استراحت تمایل پیدا می كنید لذا یادگیری دچار مشكل می شود.
● اصول هنگام مطالعه
مطالعه فعالانه:دانش آموز باید هدفدار مطالعه كند. در واقع برای به نتیجه رسیدن و بهره بردن باید مطالعه فعالانه انجام گیرد. می توان با گزینش نكته های مهم، علامت گذاری، حاشیه نویسی، خلاصه نویسی و حل تمرین به این امر كمك كرد.
جدیت در مطالعه: زمانی را كه معین كرده اید تا خواندن را شروع كنید، بیهوده وسواس به خرج ندهید و بهانه تراشی نكنید. كارهای عقب مانده را هنگام مطالعه انجام ندهید. حین مطالعه از تلویزیون و رادیو و صحبت كردن دوری كنید.
حفظ آرامش در هنگام خواندن:در زمان مطالعه از هیجان زدگی اجتناب كنید. مهمترین مسئله حفظ آرامش در زمان مطالعه است. زیرا نگرانی و هیجان زدگی ذهن شما را آشفته می كند و مانع ایجاد تمركز ذهنی می شود و فرد از فهم مطالب باز می ماند.
ترك افكار منفی:هنگام مطالعه نباید با افكار منفی و گسترش دامنه آن، ذهن خود را مشغول و مضطرب كنید. هیچ گاه با خود این جملات را تكرار نكنید «من در امتحان و آزمون موفق نمی شوم».
استفاده از انگشت:هنگام مطالعه بهتر است انگشت سبابه را روی خطوط قرار دهید به این وسیله از حافظه بصری خود نیز استفاده بهتری می توان كرد.
تمركز حواس: برای استفاده از خواندن باید روی موضوع مورد نظر توجه داشته باشید و به اصطلاح حواستان را متمركز كنید تا موضوع بحث و نكته های اصلی و فرعی، نظرات و استدلال ها را درك كنید.
استراحت:بعد از مطالعه به اندازه معین لازم است ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت كنیم.
● اصول بعد از مطالعه
سازماندهی آموخته ها: در طول مطالعه نكته ها، یادداشت هاو علامت گذاری ها را یكبار بررسی و شماره گذاری كنید.
تكرار آموخته ها: یكی از عوامل یادگیری یادسپاری آموخته ها ست لازم نیست تمام مطالب را یك باره و در یك زمان به خاطر بسپارید بلكه برعكس اگر در فاصله های زمانی متعدد عمل تكرار انجام گیرد مطالب بهتر در ذهن می ماند.
مرور: مرور به معنای دوباره خواندن و با تفضیل بیشتر خواندن تمام نكته هایی است كه در ظرف هفته درباره آن مطالعه كرده ایم، به طور خلاصه مرور چند فایده دارد:
▪ مرور موجب درك بهتر درس ها می شود.
▪ مرور موجب می شود درس ها و آموخته ها دیرتر فراموش شود.
▪ مرور هفتگی شما را همیشه برای هرگونه آزمایش و امتحان آماده نگه می دارد.
▪ طرح سؤال: پس از خواندن مطالب سؤال های زیر را از خود بپرسید و به آنها پاسخ دهید.
▪ تا چه میزان به هدف هایی كه برای مطالعه در نظر داشتید دست یافته اید
▪ تا چه میزان نكته های اصلی و فرعی موضوع را درك كرده اید
▪ چه نظرات و عقایدی در نوشته مطرح شده است
▪ نویسنده چه می خواهد اثبات كند چگونه استدلال می كند
مباحثه: شما می توانید با دوستانتان درباره موضوعی مشترك بحث كنید و برداشت های خودتان را به دیگران انتقال دهید كه در نحوه سخن گفتن شما نیزبسیار مؤثر است.

 



 

 

 

تست سلامت روانی

 

تست سلامت روحی

 

به این ده سوال پاسخ دهید تا دریابید که چه اندازه با احساسات و عواطف خود در ارتباط هستید سپس امتیاز های خود را جمع کرده و نتیجه حاصل را مشاهده نمایید!

 سوال:

1)هنگامی که غمگین و ناراحت هستید, آیا می توانید علت ناراحتی خود را پیدا کنید؟

همیشه 4 امتیاز

بیشتر اوقات

 3امتیاز

برخی مواقع2امتیاز

به ندرت  1 امتیاز

 

2) هر چند وقت یک بار شما چیزهایی را خریداری می کنید, ولی واقعا نمی توانید از پس هزینه های آن ها برآیید؟

همیشه1امتیاز

بیشتر اوقات2 امتیاز

به ندرت 3 امتیاز

هرگز  4 امتیاز

 

3) آیا شده که حرفی بزنید و بعد از گفتن آن پشیمان شده باشید؟

اغلب 1 امتیاز

گاهی 2 امتیاز

خیلی کم 4 امتیاز

هیچ وقت  3 امتیاز

 

4) وقتی کسی شما را عصبانی کند, در این صورت شما:

 با عصبانیت در مقابل

 او می ایستید 2 امتیاز

به هیچ کس هیچ حرفی نمی زنید 1

 امتیاز

همه جا از آن شخص گله و  شکایت می کنید 3 امتیاز

به صورت آرام مساله را

 مطرح نمایید  4 امتیاز

 

5) معمولا چند مدت طول می کش که به خواب بروید؟

معمولا تا به رختخواب می روید می خوابید 3 امتیاز

20 دقیقه طول

می کشد که بخوابی 4 امتیاز

خواب راختی ندارید و سر جایتان می غلتید1 امتیاز

یک ساعت یا بیشتر

2 امتیاز

 

6) معمولا در چه شرایطی به خود این اجازه را می دهید که گریه کنید؟

وقتی ناراحتم و فقط

 دوستان نزدیک یا خانواده ام  حضور دارند 3 امتیاز

هر زمان که احساس کنم نیاز به گریه دارم

 4 امتیاز

هر کاری می کنم تا گریه نکنم 1امتیاز

وقتی که تنها هستم

2 امتیاز

 

7) آیا احساس می کنید که دوستان خوبی دارید؟

جمع صمیمی از دوستان و

 اعضای خانواده دارم

4 امتیاز

افراد کمی در زندگی ام هستند

 3 امتیاز

به سختی می توانم با

 دیگران ارتباط بر قرار کنم

2 امتیاز

تنها متکی به خودم هستم

 و نیاز به کسی ندارم

1 امتیاز

 

8) تا چه حد به توانایی ها و استعدادهایتان اطمینان دارید؟

خیلی زیاد 4 امتیاز

زیاد 3 امتیاز

کم 2 امتیاز

اصلا  1 امتیاز

 

9) چه چیزی باعث شادی و رضایت بیشتر در شما می شود یا به عبارتی باعث ایجاد انگیزه بیشتر در کارهایتان است؟

تحسین و تشویق دیگران 3 امتیاز

حس درونی خود 4 امتیاز

ترس از شکست 2 امتیاز

زنده ماندن و حفظ حیات  1 امتیاز

 

10) از نظر من شادی و خوشبختی هر کس عمدتا بر پایه:

راه و روشی است که هر شخص در زندگی پیش می گیرد 4 امتیاز

اقتصاد جامعه 3 امتیاز

اصولی است که هر کسی از هما کودکی با آن تربیت شده2 امتیاز

شانس و اقبال فرد است

1 امتیاز

 

 

 

آشنایی با رشته بيوتکنولوژي

معرفي رشته هاي تحصيلي / رشته بيوتکنولوژي


موضوع اين رشته تحصيلي:
رشته بيوتکنولوژي يک رشته کاربردي و ميان رشته اي مهندسي علوم است که قلمرو آن حداقل 33 حوزه تخصصي علوم را در برمي گيرد. اين رشته در کشور ما از سال 1378 در دانشکده علوم دانشگاه تهران در مقطع دکتراي پيوسته ارائه مي شود.
اين رشته از سه مرحله کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري تشکيل شده است که دانشجويان در مرحله کارشناسي پس از گذراندن موفقيت آميز132 واحد دروس مشترک معرفتي- نظري، علوم پايه، پزشکي، مهندسي و مباني بيوتکنولوژي به اضافه آموختن زبان انگليسي در حد 550 نمره تافل و آشنايي کامل با يک زبان برنامه نويسي کامپيوتر در صورتي که معدل آنها در هر نيمسال تحصيلي 15 باشد، مي توانند وارد مرحله دوم يعني مقطع کارشناسي ارشد شوند که در اين مقطع يکي از 6 گرايش بيوتکنولوژي ميکروبي، بيوتکنولوژي پزشکي، بيوتکنولوژي محيطي و دريايي، بيوتکنولوژي مولکولي، فرآورش زيستي و بيوتکنولوژي کشاورزي (گياهي) را انتخاب کرده و بعد از گذراندن 48 واحد در يکي از گرايشهاي تخصصي، و انجام معادل 6 واحد پژوهشهاي انفرادي و ارائه 2 واحد سمينار از مقطع کارشناسي ارشد فارغ التحصيل مي شوند. در اين مرحله در صورتي که ميانگين نمرات دروس مقطع کارشناسي ارشد آنها حداقل 16 باشد، مي توانند در امتحان جامع شرکت کنند و در صورت موفقيت در اين امتحان، وارد مرحله دکتراي تخصصي (D.Ph ) خواهند شد و رسما براي ثبت پايان نامه دکتري اقدام کنند.
به عبارت ديگر دانشجويان اين رشته نيز براي ورود به مقطع کارشناسي ارشد و دکتري بايد شرايط لازم را داشته باشند، يعني بايد ميانگين معادل بالايي داشته و در آزمون جامع موفق شوند اما در يک آزمون رقابتي شرکت نمي کنند.
توانايي هاي لازم:
رشته بيوتکنولوژي از بين داوطلبان گروه آزمايشي رياضي فيزيک و علوم تجربي دانشجو مي پذيرد چرا که بعضي از گرايشهاي اين رشته به علوم پزشکي و بعضي ديگر از گرايشها به رشته هاي مهندسي مربوط مي شود.
گفتني است که دوره دکتراي مستقيم بيوتکنولوژي، دوره آموزشي خاصي است که مناسب با توانايي هاي دانشجويان سرآمد به صورت پيوسته و فشرده تنظيم شده است و با پذيرش دانشجوياني که از نظر بهره هوشي، قدرت درک و استدلال، توان نوآوري و خلاقيت، خودآموزي و استفاده مناسب از وقت، علاقه و انگيزه شديد به يادگيري و توانايي هاي ذهني و رواني سرآمد همگنان خود هستند، آنان را براي اخذ درجه دکتري در اين رشته آماده مي کنند.
از همين رو نيمي از ظرفيت پذيرش اين رشته به داوطلباني اختصاص دارد که در مرحله ما قبل نهايي المپيادهاي دانش آموزي رياضي، فيزيک، شيمي، کامپيوتر و زيست شناسي پذيرفته شده باشند و نيمي ديگر نيز به داوطلباني که از طريق آزمون سراسري وارد شده و نمره کل آزمون سراسري آنها از 10000 کمتر نباشد. براي مثال در اولين سال ارائه اين رشته، آخرين رتبه قبولي 173 و در سال دوم، آخرين رتبه قبولي 150 بود.
در ضمن از پذيرفته شدگان اين رشته، مصاحبه علمي به عمل مي آيند تا دانشجوياني که واقعا علاقه مند بوده و انگيزه علمي لازم را دارند، وارد اين رشته شوند.
موقعيت شغلي در ايران:
رشته بيوتکنولوژي، يک رشته جديد است و بي شک مدتي زمان خواهد برد تا فارغ التحصيلان آن، جايگاه واقعي خويش را پيدا کنند اما اين به معناي آن نيست که موقعيت شغلي براي فارغ التحصيلان اين رشته مهيا نمي باشد. چون زمينه کار بيوتکنولوژي در داخل کشور مساعد است و براي مثال در حال حاضر عده اي از دانشجويان دوره دکتراي ميکروبيولوژي که در زمينه بيوتکنولوژي ميکروبي مطالعه مي کنند، بر روي آبهاي شور کشور مثل درياچه اروميه که امکان رشد موجودات در آن پيچيده و مشکل است، تحقيق مي کنند تا با بهره گيري از تکنيک هاي بيوتکنولوژي، محيطي مناسب براي رشد موجودات دريايي در داخل آن فراهم آورند.
از سوي ديگر فارغ التحصيلان اين رشته مي توانند به عنوان نيروي انساني متخصص براي مديريت مياني و هدايت امور فني خطوط توليد، مزارع و آزمايشگاهها مشغول به فعاليت شوند.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل
دروس مشترک بين گرايشهاي مختلف بيوتکنولوژي:
روانشناسي عمومي، فلسفه عمومي، فلسفه هنر و زيبايي شناسي، فلسفه و روش شناسي علوم، تاريخ علم، روش تحقيق، مباني منطق، منطق رياضي، اصول مباني مديريت صنعتي، آشنايي با قرآن کريم، مباني علم و حقوق و روابط بين الملل، اصول علم اقتصاد، رياضي عمومي، آمار و احتمالات، محاسبات علمي عددي، شيمي عمومي، شيمي آلي، شيمي تجزيه، شيمي فيزيک، مکانيک، الکتريسيته و مغناطيس، موج و حرارت، فيزيک جديد، زيست شناسي عمومي، زيست شناسي سلولي،زيست شناسي مولکولي، ژنتيک عمومي، ژنتيک ميکروارگانيسم ها، اصول مهندسي ژنتيک، ميکروبيولوژي عمومي، ميکروبيولوژي کاربردي، بيوشيمي ساختماني، متابوليسم، روش هاي بيوشيمي و دستگاهها، ايمني شناسي، زيست شناسي پرتوي، اصول مهندسي بيوشيمي، موازنه جرم و انرژي، مکانيک سيالات، انتقال حرات، انتقال جرم، مباني بيوتکنولوژي پزشکي، مباني بيوتکنولوژي مولکولي، مباني بيوتکنولوژي کشاورزي، مباني بيوتکنولوژي محيطي، مقررات زيست ايمني.
دروس تخصصي گرايش بيوتکنولوژي پزشکي:
ايمونوژنتيک، ايمني شناسي سلولي - مولکولي، ژنتيک پزشکي، متابوليت هاي ميکروبي، فاراماکوژنتيک، فرآورده هاي نوترکيب، مهندسي ژنتيک پيشرفته، آنزيمولوژي.
دروس تخصصي گرايش بيوتکنولوژي محيطي و دريايي:
فروشوئي ميکروبي، تصفيه بيولوژيکي فاضلابها، تصفيه بيولوژيکي آلاينده هاي خطرناک، آلودگي دريا و بيوتکنولوژي دريايي، پاکسازي زيستي، مدلسازي و شبيه سازي فرآيندها، معادلات ديفرانسيل، شيمي فيزيک، ميکروبيولوژي محيطي.
دروس تخصصي گرايش بيوتکنولوژي مولکولي:
بيوفيزيک سلولي مولکولي، مهندسي ژنتيک پيشرفته، آنزيمولوژي، ساختمان و عمل پروتئين ها، ساختمان و عمل اسيدهاي نوکلئيک، زيست شناسي مولکول پيشرفته، بيولوژي سلولي- مولکولي تکويني، شيمي فيزيک.
دروس تخصصي گرايش فرآورش زيستي:
مهندسي واکنش هاي شيميايي، فرآيندهاي جداسازي، طراحي راکتورهاي بيوشيميايي(بيوراکتورها)، مباني بيوتکنولوژي تخمير، پديده هاي انتقالي در سيستم هاي بيوشيمي، کنترل فرآيند، طرح و اقتصاد مهندسي، معادلات ديفرانسيل، شيمي فيزيک.
دروس تخصصي گرايش بيوتکنولوژي کشاورزي:
سيتوژنتيک(کلاسيک و نوين)، اصول اصلاح نباتات، اصلاح نباتات پيشرفته، کشت بافت گياهي و کاربردهاي آن، تعيين نقشه ژني گياهي(کلاسيک ونوين)، ژنتيک مولکولي گياهي، روشهاي نوين انتقال ژن به گياهان، آفات و بيماريهاي گياهي، مهندسي ژنتيک پيشرفته.
دروس تخصصي گرايش بيوتکنولوژي ميکروبي:
ميکروبيولوژي محيطي، فيزيولوژي ميکروارگانيسم ها، پديده هاي تخميري، پروتئين ها و پلي ساکاريدهاي ميکروبي، بيوتکنولوژي غذايي، بيوتکنولوژي آرکي باکترها، آنتي بيوتيکها، بيوتکنولوژي قارچ ها.

 

سلامت

به نام خدا

چند نکته برای حفظ سلامت روانی

1- مهارت هاي حل مسائل و اختلافات را فرا گيريد.

2- اعتماد بنفس و عزت نفس خود را افزايش دهيد.

3- هرگز خود را قرباني قلمداد نكنيد.

4- روش هاي مديريت زمان را بياموزيد.

5- اجازه ندهيد احساسات شما در درونتان انباشته گردند. احساسات خود را با ديگران در ميان گذاريد.

6- از بحث ها و نزاع هاي غير ضروري اجتناب ورزيد.

7- عواملي كه در شما ايجاد استرس مي كنند را شناسايي كرده و مواجهه با آنها را به حداقل برسانيد.

8- تكنيك هاي تمدد اعصاب و آرامش يافتن را فرا گيريد.

9- به اطرافيان خود بي توجه نبوده و در صورت لزوم ياري دهنده آنان باشيد و در حد توانايي خود بكوشيد مشكلاتشان را رفع كنيد.

10- از زندگي خود لذت ببريد. كاري را انجام دهيد كه به آن علاقمند هستيد. جايي برويد كه دوست داريد آنجا باشيد. براي خودتان زندگي كنيد و نه براي ديگران.

11- تنها با افراد شاد و هم عقيده با خود معاشرت كنيد. جدا از افرادي كه اعتماد بنفس شما را كاهش مي دهند دوري كنيد. (افرادي كه ناعادلانه از شما انتقاد كرده و يا تحقيرتان  مي كنند)

12- از كمال گرايي بپرهيزيد.هيچ كس كامل نيست.

13- براي خود اهداف معقول، واقع گرايانه و در حد توانايي تان تعيين كنيد.

14- چيزهايي كه قادر نمي باشيد در خود و ديگران تغيير دهيد را بپذيريد. ديگران را همانگونه كه هستند بپذيريد.

15- خشم خود را كنترل كنيد.

16- اشتباهات خود و ديگران را مورد بخشش قرار دهيد.

17- به قدر توانايي خود كار كنيد.

18- در زمان حال زندگي كنيد. از گذشته درس بگيريد و براي آينده برنامه ريزي كنيد.

19- رژيم غذايي متعادل لازمه بهداشت روان است. از مصرف الكل وكافئين بپرهيزيد. سيگار نكشيد و فعاليت بدني را ترك نكنيد. خواب كافي داشته باشيد.

20- تاب آوري، انعطاف پذيري و ايجاد توازن را فراموش نكنيد.

21- مسئوليت زندگي خود را بپذيريد. از ديگران انتظار نداشته باشيد تمام نيازهاي شما را تامين كنند. خودتان اين كار را مي بايست انجام دهيد.

****

 

منبع : مقاله " چند نكته براي حفظ سلامت رواني" برگرفته از وبلاگ مهارت های مشاوره ای برای همه-http://edumoshavere.blogfa.com

 

 

 

 

 

 

 

 

تهیه وتنظیم:

واحد مشاوره

توصیه کنکور

به نام خداي مهربان

چگونگي مطالعه در خردادماه

دوست خوبم سلام؛ خداقوت

   روزهايكي يكي سپري وكم كم به روز كنكورنزديك مي شويدوخودرادر ايام باقي مانده براي موفقيت هر چه بيشتروكسب نتيجه آماده مي نماييد. سعي كنيد در اين فرصت باقي مانده درست عمل كنيدتا نتايج سعي و تلاش خود را  ببينيد. براي ماه وروزهاي پاياني كه ماه اميد است نكات زيررادرنظرداشته باشيد.

- بعدازامتحانات پاياني پيش2 به جمع بندي مطالب يعني مرور دروس و تست زني بپردازيد.هنگام تست زدن محدوديت زماني را نيز در نظر داشته باشيد وبه زمان پاسخ گويي به سوالات هردرس توجه نماييد. مشخصات و زمان استاندارد براي پاسخ گويي به هرتست عبارتنداز:

دروس عمومي

نام درس

تعداد سؤال

مدت پاسخ گويي

ميانگين زمان هر تست

ادبيات

25

18 دقيقه

43 ثانيه

عربي

25

20 دقيقه

48 ثانيه

زبان خارجه

25

20 دقيقه

48 ثانيه

معارف

25

17 دقيقه

8/40ثانيه

دروس اختصاصي تجربي

نام درس

تعداد سؤال

مدت پاسخ گويي

ميانگين زمان هر تست

زمين شناسي

25

20 دقيقه

48 ثانيه

رياضي

30

47 دقيقه

94 ثانيه

زيست شناسي

50

36 دقيقه

1.38دقیقه

فيزيك

30

37 دقيقه

74 ثانيه

شيمي

35

35 دقيقه

60 ثانيه

 

دروس اختصاصي علوم رياضي

نام درس

تعداد سؤال

مدت پاسخ گويي

ميانگين زمان هر تست

رياضي

55

85 دقيقه

8/92 ثانيه

فيزيك

45

55 دقيقه

3/73 ثانيه

شيمي

35

35 دقيقه

60 ثانيه

دروس اختصاصي علوم انساني

نام درس

تعداد سؤال

مدت پاسخ گويي

ميانگين زمان هر تست

رياضي

20

25 دقيقه

75 ثانيه

اقتصاد

15

10 دقيقه

40 ثانيه

زبان و ادبيات فارسي

30

30 دقيقه

60 ثانيه

عربي

20

20 دقيقه

60 ثانيه

تاريخ و جغرافيا

30

25 دقيقه

  50 ثانيه

علوم اجتماعي

20

15 دقيقه

   45 ثانيه

فلسفه و منطق

25

25 دقيقه

60 ثانيه

روانشناسي

20

15 دقيقه

45 ثانيه

- مطالعات خود را حول محور یک تست مجموعه ای سازمان دهید. و از تکنیک تست زدن با دو خودکار( آبي و قرمز ) استفاده کنید.برای انجام این کار بهتر است دفترچه های كنكورهاي سال هاي گذشته ( از سال 82 تا 88 ) راهفته اي 2الي 3 مرتبه در منزل پاسخ دهید وسعي كنيدهمانند جلسه كنكورعمل نماييد يعني از ساعت 8صبح با فرم مدرسه روي صندلي بنشينيدو ازساعت براي اعلام زمان استفاده نماييد ويا از يكي از اعضاي خانواده بخواهيد كه پايان وقت آزمون را يادآوري نمايند و به کار شما نظارت داشته باشند. بعداز ظهر همان روز نيز به تصحيح پاسخنامه آزمون بپردازيدو سؤال هايي را كه اشتباه پاسخ داده ايد و يا پاسخ نداده ايد مجددا" مطالب مربوط به آن را مطالعه و دروس را مرور کنید. دقت نماييد که فرصت محدود است. باید بتوانید به طور فشرده تمام مطالب را دوره کنید.در یک تست مچموعه ای اولا" با تمام دروس ،ثانیا"باتمام مباحث هردرس نیز روبرومي شويد.و ثالثا"در تنظیم بهینه وقت شما را به شدت یاری می کند وسبب می شود وقت کم نیاورید.درنتیجه شما طی سه ساعت،یک مرور سریع و متمرکز برکلیه مباحث در تمام دروس خواهید داشت ودرحداقل زمان وبا مؤثرترین شیوه تمام مباحث دروس مختلف را از نظر می گذرانید.ضمنا" توجه دارید که هنگام امتحان دادن هر فرد بیشترین تمرکز را هم دارد و موضوعی ازچشمان او پنهان نمی ماند. پس ازامتحان وتشخیص ضعف های خود می توانیدتصمیم بگیرید کدام مباحث را بخوانیدوکدام مباحث راکنار بگذارید. بعضی مباحث برایتان بیش ازحددشواراست ، بنابراین نباید آن هارا بخوانید.ازسوی دیگر برخی از مطالبی که خوانده اید فراموش کرده ایدوبایک مطالعه و مرور سریع می توانید برآن ها مسلط شوید.مباحثی هم وجودخواهند داشت که گرچه آن ها را نخوانده ایدولی می توانید در یک زمان محدودآن هارا هم یادبگیرید.در کنار این کار می توانید در برخی از دروس که در کنکورضرایب بالاتری دارندویادگیری و به خاطرسپاری مطالب آن ها سریع تر است به طورمفصل تر مطالعه کنید.

- سعي كنيد به غير از سؤالات گروه هاي آزمايشي خود سؤالات عمومي چهارگروه آزمايشي ديگر؛(يعني دانش آموزان رشته رياضي و تجربي سؤالات فيزيك و شيمي گروه آزمايشي يكديگررا)هم پاسخ دهيد.در صورت داشتن وقت بهتر است سؤالات آزمون هاي سال هاي گذشته دانشگاه آزاد و سؤالات كنكورهاي آزمايشي كه در طول سال شركت كرده ايد نيز پاسخ دهيد.

- درفاصله بين آزمون ها كتاب ها،‌‌‌‌ جزوات و يادداشت هایتان را مروركنيد.

- تست هاي مهمي را كه قبلا" علامت زده ايدمجددا" پاسخ دهيد.

- آن هايي كه عادت به مطالعه در شب دارند سعي كنند به مرور خواب خود را تنظيم نمايند يعني 15 دقيقه شب زودتر بخوابند وصبح 15 دقيقه زودتر از خواب برخيزند.البته با چند روز فاصله ادامه دهند تا سيستم بدنشان به آن حالت عادت كند و در جلسه ي كنكور دچار خواب آلودگي و خستگي درساعت اوليه آزمون نشوند.

-  پياده روي كوتاه حدود 15الي 30 دقيقه يا نرمش هاي سبك ، تن آرامی و نفس عمیق را در برنامه روزانه خود صبح بعدازخواب و شب قبل از خواب قرار دهيد .

 

هفته آخر

    باتوجه به اين كه خواندن مطالب جديد موجب اختلال دريادگيري هاي قبلي شده وآشفتگي هاي ذهني رابه همراه دارد و همچنين موقعيت شما را خيلي تغييرنمي دهد ، توصيه مي شود كه هيچ مبحث تازه اي رادرهفته آخ مطالعه نكنيد . ميزان مطالعه خود را در روزهاي نزديك به آزمون كم كنيد تا انرژي ذهن شما بازسازي و ذخيره شود. مطالعه شما بايد محدود به ورق زدن كتاب ها و جزوات ،خواندن روزنامه وار بخش هاي فرار، حاشيه ها ، شكل ها ، زيرنويس ها، خلاصه مطالب،فرمول ها،نكته ها،لغت شود. تاازبابت نگراني فراموشي مطالب مصون بمانيدو در عين فهم و يادآوري مطالب وقت زيادي صرف نشود. مجددا" تست هايي را كه دراختيارداريد،تمرين كنيد ودراين هفته به تمرين تست زني بپردازيد.درهنگام تست زدن نيز تنظيم وقت را تمرين كنيد؛به طوري كه هر پانزده دقيقه يك بار به ساعت خودنگاه كنيد تااززمان عقب نيفتيد. دراين صورت مطمئنا"برزمان،تسلط بيشتري پيداخواهيد كرد و روز كنكورازوقت خودحداكثراستفاده راخواهيد نمودواززمان عقب نخواهيد ماند.

  

 يك روز مانده به كنكور

-  روز قبل از كنكور مسير خانه تا حوزه آزمون را طي كنيد اين كار را درست زماني انجام دهيد كه روزكنكورمي بايست تكرارشود. تا هم بامحيط آنجاآشنا شويدوهم طول مسير وزمان رسيدن به محل رادقيقا" محاسبه كنيد .

- وسايل مورد نياز جلسه مانند: كارت ورود به جلسه، شناسنامه، دوعدد مداد سياه نرم براي پر كردن گزينه ها، پاك كن، مدادتراش، ساعت مچي به منظور تنظيم وقت، سنجاق ته گرد يا سنجاق قفلي براي الصاق كارت، چند عددشكلات و مقداري دستمال كاغذي و يك ليوان كوچك ويا يك بطري كوچك آب آماده نماييدودرمحل مناسبي قرار دهيد.

- به منظور حفظ آرامش و پرهيزاز آشفتگي ذهني ، كتاب ها و جزوه هاي خودراروز آخر و يا نهايتا"ازهنگام غروب كنار بگذاريد و به هيچ وجه مطالعه نكنيد. ذهن خود را طوري شكل دهيد كه درست روزبعد از كنكور است وهيچ اشتغال خاطري نداريد. با اين فكر كارهايي را كه تاكنون ازخود دريغ مي كرديد، مثل تفريح ، ديدن فيلم ، قدم زدن در پارك و... راانجام دهيد ودرمجموع ، در برنامه ها و فعاليت هاي شاد و پر نشاط شركت كنيد.

- عادت غذايي خود را تغيير ندهيد و مراقب سلامت جسماني خود از جمله سرماخوردگي ، مسموميت و... باشيد.

- مراقب روحيه خود باشيد. استراحت كافي و آرامش رواني ، مهم ترين نيازهاي شما در اين مدت است كه بايد به آن توجه داشته باشيد.

- شب كنكورراحت و زود ترازشب هاي ديگربخوابيدواگرهم خوابتان نبرد ونتوانستيد بخوابيد هيچ مشكلي نيست بلند شويد ودر كنار خانواده بنشينيدو با هم گپ بزنيد.

- اساسا" فكر كردن به نتيحه آزمون را براي پس از آزمون بگذاريد نه در طول اين ماه و نه در جلسه آزمون، اصلا" به اين كه چه درصدي و چه نمره اي به دست مي آوريد فكر نكنيد. تلكه نتيجه زا به خدا بسپاريد.

  - اگر معمولا" براي بيدار شدن از ساعت استفاده مي كنيد، بيدار شدن روزآزمون را به يكي از اعضاي خانواده هم بسپاريد تا ديگر نگران خواب ماندن نباشيد و با آسودگي خاطر استراحت كنيد.

 

 روز كنكور

- پس از بيدار شدن از خواب و انجام فرايض ديني، چند دقيقه نرمش سبك انجام دهيد.

- صبحانه ي سبك و با انرژي بخوريد. اگر نمي توانيد صبحانه بخوريد،يك ساندويچ كره و عسل ( در صورتي كه روزهاي قبل نيزميل كرده ايد) با خود ببريد و در راه يا قبل از ورود به جلسه میل کنید.

- با خواندن ذكرهاي"الا بذكرالله تطمئن القلوب ؛ افوض امري الي الله ان الله بصير بالعباد " ، با توكل و استعانت از خداوند بزرگ ، و اين كه دعاي خير خيلي ها همراه شماست از منزل خارج شويد.

- هنگام نشستن روي صندلي، شماره صندلي را با كارت خود تطبيق دهيد.

- به تذكرات برگزاركنندگان جلسه توجه كنيد.

- از خودگويي مثبت استفاده كنيد.

- پس از دريافت دفترچه سؤالات آزمون و پاسخنامه، مشخصات درج شده در بالاي پاسخنامه را بامشخصات و شماره داوطلبي خود تطبيق دهيد و در صورت هر گونه اشتباهي مراقبان را آگاه سازيد.

به هنگام پاسخ به سؤالات ، اگر سؤال ها ي اول كمي سخت بود نگران نشويد، چون اولا" براي همه ممكن است چنين باشد؛ ثانيا" بعد از آن حتما" سؤال هاي آسان هست . ابتدا به سؤال هاي آسان جواب دهيد و بعد برگرديد و با آرامش بيشتر به سؤالات پاسخ داده نشده كه كنارآن علامت (تيك ويا -- ) زده ايد جواب بدهيد.

- هنگام پاسخگويي به سؤالات شماره سؤال و پاسخنامه را 10 تا 10 چك كنيد.

 

 

 

 

 

تنظيم وقت ، تطبيق شماره سؤال و شماره پاسخنامه فراموش نشود.

 

 

 

 

 

 

"آرامش در كنكور+ تمركز در جلسه  = موفقيت در كنكور"

 

 

 

"موفق و سربلند باشيد"

زهراعظيم زاده

مشاورمركزپیش دانشگاهی سمانه

بهار 89